در سرتاسر جهان میلیاردها مخزن،سیلو،استخر و تانکر جهت ذخیره سازی مواد در کارخانه ها و صنایع بزرگ وجود دارند و بزرگترین دغدغه فعالین این صنایع این است که: بهترین و با صرفه ترین روش اندازه‌گیری سطح چیست؟

برای پاسخ دهی به این سوال ابتدا بایستی به این موارد اشراف داشته باشید که اندازه‌گیری پیوسته سطح مخزن برایتان یک آینده نگری محصوب میشود.

در اینجا منظور از پیوسته بودن اندازه‌گیری یعنی ما بدانیم در هر لحظه مقدار مواد موجود در منبع ذخیره سازی‌مان چقدر است.

این مفهوم تقریبا از سال 1980 وارد صنعت ابزار دقیق شد و بکلی این صنعت را دگرگون ساخت. اولین سطح سنج های غیر تماسی که مخازن را بصورت پیوسته مورد اندازه‌گیری قرار میدادند سطح سنج های التراسونیک (Ultasonic) بودند و میتوانستند تا ارتفاع مخازنی در حدود 15 الی 20 متر را مورد پایش و پردازش دهند و در زمان خود یک نوآوری بزرگ در زمینه سطح سنج ها محسوب می‌شدند.

ولی با گذشت زمان دانشمندان فهمیدند که دقت لول سنج اولتراسونیک در مقابله با باد و باران، کف، بخارات محیط و گرد و غبار افت بسیار بالایی دارد چون امواج اولتراسونیک از نوع امواج مکانیکال هستند و حتی وزش باد جزعی نیز این امواج را منحرف میکند.

با آزمایشهای که در زمینه بکارگیری رادارهای هوایی برای تشخیص سطح انجام شد به این نتیجه رسیدند که: استفاده از فناوری راداری نه تنها باعث بهبود کیفیت اندازه‌گیری میشود بلکه باعث افزایش برد سنسور نیز می‌شود.

امروزه طیف وسیعی از لول سنج های راداری با انواع متنوع شکل آنتن، فرکانس های گسترده تا 80 گیگا هرتز و تحمل دما و فشار بسیار بالا تولید شده اند.

با گذشت زمان و آزمایش های مکرر فعالین صنعت ابزار دقیق به این نکته پی بردند که افزایش فرکانس در لول ترانسمیتر های راداری موجب بهبود عملکرد سطح سنج در مواجهه با نویزهای محیطی مثل کف، بخارات، گردوغبار، فشار و دمای بالای محیط می‌شود و بهترین و جدیدترین نوع فرکانس لول ترانسمیتر راداری نیز میتوان با قاطعیت به رادارهای 80 گیگا هرتز که نه تنها یک گام بلکه چندین گام جلوتر از دیگر ردارها بودند و میتوانستند حرکات میکسر و همزن درون مخزن را نیز فیلتر کنند ( لازم به توضیح است: حرکات همزن باعث اختلال در خروجی سطح سنج های راداری با فرکانس پایین میشود).

 

لازم بذکر است شرکت های متعددی در زمینه تولید لول ترانسمیتر راداری در سطح جهان فعال هستند که عبارتند از:

شرکت اندرس هاوزر آلمان

شرکت روزمونت آمریکا

شرکت کوبولد

شرکت یوکوگاوا ژاپنی آمریکایی

شرکت وگا آلمان

 

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید سطح سنج راداری کیلک کنید.